preloader

De zomer is bijna voorbij en de herfst komt eraan. Na meer van 1,5 jaar mondmaskers dragen, kunnen dat we dit jaar een extra boost voor onze weerstand gebruiken. Met deze tips komen we al heel ver!

  • Eet gezond en gevarieerd

Iedereen weet ondertussen dat voor een gezond lichaam groenten en fruit heel belangrijk zijn. Eet dagelijks 2 stukken fruit en minstens 300 g groenten, liefst verspreid over minstens 2 eetmomenten. Hoe meer je varieert, hoe beter. Elke soort groente of fruit bevat bepaalde vitaminen en mineralen. Door veel te combineren en te spelen met kleuren, krijg je van alles wat binnen en krijg je dus geen tekorten.

Genoeg vezels zijn nodig, zij zijn de voeding voor onze darmbacteriën.

Ook voldoende drinken is belangrijk. Een goed gehydrateerd lichaam functioneert beter en is dus beter bestand tegen indringers van buitenaf.

  • Gezonde darmen

In onze darmen leven miljarden bacteriën. Deze zorgen ervoor dat de darmen optimaal hun werk doen zodat onze voedingsstoffen opgenomen worden. Wat maar weinig mensen weten, is dat de darmen ook heel belangrijk zijn voor de weerstand van ons lichaam. 70 à 80% van onze weerstand bevindt zich in de darmen. Een balans tussen de goede en slechte darmflora is dus van cruciaal belang.

  • Beweeg voldoende

Veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Door dagelijks voldoende en matig intensief te bewegen, worden de cellen die ons lichaam verdedigen tegen virussen gestimuleerd. Bewegen vertraagt daarenboven ook de veroudering van ons immuunsysteem. Als we overdag regelmatig buiten komen, krijgen we ook voldoende daglicht en dit is dan weer goed voor onze dagelijkse dosis vitamine D.

Te fanatiek sporten verhoogt dan weer de stress in ons lichaam die op haar beurt verantwoordelijk is voor een verminderende weerstand.

  • Probeer voldoende te slapen

Het herstel van ons lichaam gebeurt terwijl we slapen. Als we voldoende slapen, is ons lichaam beter gewapend om aanvallen van buitenaf op te vangen. Hoeveel slaap elkeen nodig heeft, is heel individueel, maar voor de meeste volwassenen is dit toch tussen de 7 en 8 u per nacht.
Eén keer minder slapen, heeft niet zo veel invloed, maar stelselmatig slaaptekort zal onze weerstand zeker doen afnemen. Zorg ervoor dat je ’s ochtends dus uitgerust wakker wordt. Dit krijg je niet door ’s morgens langer te slapen, maar door ’s avonds tijdig in bed te kruipen.

  • Zorg voor voldoende vitamine C en D

Vitamine C en D zijn heel belangrijke vitamines voor onze immuniteit.

Van vitamine C is het geweten dat het betrokken is bij het versterken van je afweer tegen ziekmakers van buitenaf: vitamine C is belangrijk voor een gezonde huid en gezonde slijmvliezen. Als deze intact zijn, zullen ziekmakers minder kans krijgen om ons lichaam binnen te dringen. Vitamine C is ook een anti-oxidant en helpt zo bij de bescherming van gezonde cellen in ons lichaam.

Vitamine D is nodig om ons lichaam te verdedigen door het aanmaken van verschillende soorten witte bloedcellen als er toch virussen of bacteriën binnen geraken. Deze witte bloedcellen zullen de ziekmakers aanvallen en zijn zo een deel van onze immuniteit.

  • Verlucht regelmatig

Verlucht je leefruimten dagelijks goed. Dit doe je door je raam of deur gedurende 10 à 15 min helemaal open te zetten zodat de frisse lucht binnen kan. Of je kan je deur of venster op een kier laten staan. Bedoeling is om de ‘vervuilde’ lucht binnen te vervangen door ‘propere’ lucht van buiten.

  • Was je handen regelmatig

Alles wat je aanraakt, bevat virussen. Was daarom gedurende de dag meermaals je handen. Zo heb je minder kans dat de virussen op je handen blijven zitten en je lichaam kunnen binnendringen.

  • Heb niet onnodig kou

Als je lichaam (extreem) afkoelt, kan je immuunsysteem minder goed werken. Zorg er daarom voor dat je voldoende en naar het weer en de temperatuur gekleed bent: in huis of de warme auto wat minder en als je naar buiten gaat met jas en zo nodig handschoenen, muts en sjaal. Ook koude en vooral natte voeten doen je lichaam sterk afkoelen.

Koude op zich maakt je niet ziek, maar maakt je wel vatbaarder voor alle kiemen die in de lucht aanwezig zijn. Dit komt omdat je lichaam harder moet werken om terug warm te worden. De energie die daarvoor nodig is, kan niet gebruikt worden voor je weerstand.

  • Maak dat je je lekker voelt in je vel

Als je je lekker voelt in je vel, kan je de stress die je in de loop van de dag opbouwt, beter de baas. Stress is namelijk heel nefast voor je weerstand, vooral langdurige stress is een echte aanval op je immuniteit.

Door stress komt je lichaam in een soort vecht-, vlucht- of freeze-modus. Daardoor worden voedingsstoffen minder goed opgenomen, komt er minder bloed tot in je cellen, werkt je stofwisseling minder goed en worden schadelijke stoffen in je lichaam minder gemakkelijk afgebroken.

Iedereen heeft stress maar door regelmatig goed te ontspannen en te genieten van kleine dingen, zal je merken dat je stress minder wordt en je er beter tegen kan.

  • Rook niet en drink alcohol met mate

Roken en overmatig alcohol verzwakken je lichaam en je immuunsysteem.

Roken vermindert de afweer in de longen. Dit is een zeer belangrijke buffer tegen virussen en bacteriën. Als de conditie van de longen niet goed is, zullen ze ook veel minder ziekmakers kunnen tegenhouden.

Alcohol zal dan weer een aanval uitvoeren op het immuunsysteem zelf waardoor dit verzwakt wordt.