preloader

Waarom is voldoende water drinken zo belangrijk?

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit water. Zonder voldoende water is geen leven mogelijk. Als we gedurende 3 dagen niet drinken, zullen we sterven.

Water is nodig voor het goed functioneren van al onze organen en lichaamsdelen zoals hersenen, spieren, hart en longen, lever, huid, zelfs beenderen en tanden. Het water in ons lichaam zal de voedingsstoffen die we opnemen vervoeren naar al onze organen en cellen.

Een groot deel van het water in ons lichaam bevindt zich in ons bloed maar ook tussen onze cellen vinden we er heel wat terug. Water is namelijk het transportmiddel bij uitstek van alle bouwstoffen en voedingsstoffen die elke cel nodig heeft om te functioneren.

Afvalstoffen uit ons lichaam worden ook enkel met water weggevoerd.

Voldoende water drinken is ook heel belangrijk om een gezond gewicht te hebben en te behouden want als we te weinig drinken, vertraagt ons metabolisme.

Ook bij onze temperatuurregeling speelt water een grote rol.

Onze vochthuishouding

We verliezen dagelijks vocht via onze urine en stoelgang maar ook door te ademen en te zweten.

Onze nieren zorgen voor de waterhuishouding en regelen dus de vochtbalans. Als we voldoende drinken is onze urine vrijwel kleur- en geurloos. Donkere urine betekent meestal een tekort aan vocht in ons lichaam. Let op: sommige voedingsstoffen, -supplementen of bepaalde medicijnen kunnen de geur of kleur van de urine beïnvloeden.

We moeten extra aandacht hebben op momenten dat we sporten, we koorts hebben of tijdens warme dagen. Als we zweten, verliezen we veel meer vocht en moeten we dus ook meer drinken.

Bepaalde dranken of voedingsmiddelen kunnen ervoor zorgen dat we meer vocht gaan verliezen: dit zijn o.a. alcohol of cafeïnehoudende dranken. Ook sommige medicatie zorgt ervoor dat we meer vocht verliezen.

Hoeveel water hebben we nodig:

Gezonde volwassenen krijgen ongeveer 1 liter vocht binnen via de voeding en moeten hier nog eens 1,5 tot 2 liter bij drinken om goed te kunnen blijven functioneren.

Als we dorst ervaren, is het eigenlijk al te laat, dit is een teken van een verstoorde vochtbalans.

Gezonde volwassenen merken dat als ze te weinig drinken hun lichaam het weinige vocht dat ze opnemen ook zal opslaan en zien ze dat ze vocht ophouden. Vochtophoping is dus zeker geen teken van te veel drinken, integendeel.

Als we te weinig drinken merken we dit ook doordat onze huid of ogen droger aanvoelen, we krijgen hoofdpijn en ondervinden concentratieproblemen, we hebben gemakkelijker spierkrampen of verstoppingen in onze darmen en we merken dat we minder energie hebben om dagdagelijkse dingen te kunnen doen. Als we 5% van onze totale hoeveelheid lichaamsvocht verliezen, geeft dit al een prestatievermindering of energieverlies van 20%, bij een verlies van 10% van onze totale hoeveelheid vocht, worden we ziek en een verlies van 20% van onze vochthoeveelheid, leidt tot de dood.

Enkele tips om meer te drinken:

*Routine inbouwen: er zijn verschillende apps beschikbaar die ons meer kunnen doen drinken of we plannen om op regelmatige tijdstippen in de loop van de dag een glas te drinken zoals bij het opstaan, voor en na elke maaltijd en tussen de maaltijden door en een laatste glas voor het slapengaan. Op die manier hebben we al snel een glas of 10 per dag binnen. Dit komt neer op 2 liter, een mooi gemiddelde.

*Drink best vooral plat water. Spuitwater bevat koolzuurgas en dit verzuurt het lichaam als je er teveel van drinkt.

*Afwisselen in smaken en soorten water is ook belangrijk: elk soort water heeft een andere samenstelling en als we voldoende afwisselen, krijgen we daardoor meer voedingsstoffen binnen. Vermijd wel zoete toevoegingen aan je water, dit geeft een verstoorde bloedsuikerspiegel. Een stukje fruit of groeten of wat gekneusde kruiden zijn een beter alternatief.

*Warm of koud mag allebei, maar liefst niet te veel koffie. Koffie zorgt voor een verhoogde vochtafscheiding en heeft op die manier dus een uitdrogend effect. Na elke tas koffie zou je idealiter een glas water moeten drinken als compensatie van het vochtverlies. Thee en dan liefst kruideninfusies zijn een veel beter alternatief.

*Drink liefst niet te veel frisdrank want dit zijn echte suikerbommen. Zelfs suikervrije frisdrank is niet aangeraden, de zoete smaak blijft de drang naar suiker onderhouden.

*Natuurlijk is alcohol ook niet de manier om je vocht op pijl te houden aangezien dit een heel uitdrogend effect heeft (en andere negatieve effecten). Dit blijft een uitzondering die zo nu en dan wel eens kan smaken.