preloader

Een belangrijk aspect van een goede gezondheid is voldoende beweging. Zonder beweging is er geen gezondheid. Dit wil niet zeggen dat we allemaal onze loopschoenen moeten aantrekken of een abonnement moeten nemen in de fitness. Voor wie dit graag doet, is dit inderdaad een ideaal plan dat alleen maar kan toegejuicht worden. Voor velen is dit echter een hele opgave of kan dit om één of andere reden niet. Voor hen is er goed nieuws. Bewegen kan op elke manier en elke vorm hiervan is dan ook goed. Elke beweging heeft een gunstig effect op je gezondheid want het menselijk lichaam is ontworpen om te bewegen.

Om van beweging een gezonde gewoonte te maken, plan je dit best in. Je maakt als het ware een afspraak met jezelf om aan je gezondheid te werken. Dit loont altijd de moeite, ook op lange termijn. Een eerste vereiste is dat je iets doet dat je graag doet. Wanneer je iets tegen je zin gaat doen, wordt dit een sleur en blijf je het waarschijnlijk niet volhouden. Een aanpassing kan pas een gewoonte worden als je ernaar uitkijkt, als je lichaam ernaar vraagt en het je een goed gevoel geeft. Belangrijk is dat je het blijft herhalen zodat het in je hersenen wordt gegraveerd. Blijf het ook inplannen zodat je geen excuses hebt om niet actie te schieten. Een verandering kan al snel een gewoonte worden, maar kan ook snel weer vergeten zijn als het niet diep genoeg ingeworteld geraakt.

Beweging heeft alleen maar voordelen. Graag wil ik voor jullie zo’n 10 voordelen uit de doeken doen:

  • Mentaal welbevinden en ontstressen

Door te bewegen komen er allerlei hormonen vrij in je bloed. Dit zijn de zogenaamde gelukhormonen. Deze zorgen ervoor dat je je beter in je vel voelt en dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Het is niet voor niets dat beweging een deel van de behandeling bij burn-out of depressie is.

Door regelmatig in actie te schieten verhoogt je veerkracht waardoor je de dingen die op je pad komen beter kan verwerken. Tijdens een rustige wandeling of fietstocht in de natuur kan je over bepaalde zaken nadenken of bespreken met een compagnon waardoor je de dingen anders zal bekijken of beter kan plaatsen.

  • Gewichtscontrole

Beweging verhoogt je metabolisme waardoor je lichaam meer energie zal verbruiken. Dat komt doordat je meer spieren aanmaakt en onderhoudt. Het zijn net die spieren die ervoor zorgen dat je lichaam meer energie verbruikt.

Door korte oefeningen meermaals te gaan herhalen, al dan niet met extra gewichtjes, werken je spieren harder en worden ze mooi gevormd.

Houd je gedurende langere tijd een activiteit aan die iets minder intens is, dan stimuleer je vooral de vetverbranding.

Heb je al gehoord over de after-burn? Dit is het effect dat je ook na een intensere activiteit nog een hele tijd meer energie verbruikt.

  • Verhoging conditie

Als je regelmatig je hart harder laat werken, wordt het gezonder en sterker en kan het meer aan. Dit zal je merken doordat je gemakkelijker de trap kan opgaan en minder snel buiten adem geraakt. Ook je longen worden sterker en zullen meer zuurstof kunnen opnemen.

  • Preventie van diabetes, hart- en vaatziekten of sommige soorten kanker

Door regelmatige beweging in combinatie met gezonde voeding, zal je cholesterol dalen. Je bloedsuikerspiegel blijft stabieler en je bloeddruk zakt. Daardoor werk je actief aan de preventie van deze welvaartsziekten

  • Meer energie

Als je regelmatig beweegt, voel je je fitter en verbetert je conditie. Dit zorgt voor de aanmaak van serotonine en dopamine, de gelukhormonen, die je een boost geven.  Op deze manier kan je langer blijven doorgaan. Doordat je hart sneller pompt, stroomt je bloed ook sneller. Dit zorgt ervoor dat je meer zuurstof kan opnemen in je lichaam, zeker als je beweegt in de openlucht. Hierdoor word je vitaler.

  • Verhoging van weerstand

Doordat je bloedsomloop versnelt, zal de productie van de ‘killercellen’ opgedreven worden waardoor je lichaam beter bestand is tegen invloeden en aanvallen van buitenaf. Je bent daardoor beter bestand tegen allerlei infecties.

  • Verbetering van lichaamshouding en evenwicht

Als je veel beweegt, onderhoud je je spieren. Voldoende spieren zorgen voor een betere lichaamshouding. Het beste resultaat verkrijg je door regelmatig te wandelen in combinatie met kracht- en evenwichtsoefeningen.

Eventuele gewrichtspijn worden minder uitgesproken omdat er ook endorfine vrijkomt. Dit is een natuurlijke pijnstillers met het grote voordeel dat je er niet aan verslaafd kan geraken. Je wordt uiteindelijke wel verslaafd aan het goede gevoel dat bewegen je geeft, maar laat dat nu net een voordeel zijn om alles vol te houden.

  • Concentratie en cognitieve functies verbeteren

Ook je mentale en cognitieve conditie verbetert omdat de hersenen mee profiteren van een verbeterde bloedsomloop en dus meer zuurstof krijgen. Daardoor werkt je geheugen beter en word je ook creatiever. Ook door je gedachten de vrije loop te laten gaan tijdens het wandelen of andere beweging komen er soms plots ideeën bij je op waaraan je anders nooit gedacht zou hebben.

  • Preventie tegen botontkalking (osteoporose).

Beweging zorgt ervoor dat onze botten de hele tijd gestimuleerd worden. De spieren zorgen namelijk voor een constante trekkracht op onze botten waardoor deze continu geprikkeld worden om sterk te blijven.

Beweging zorgt ervoor dat het verlies van mineralen vertraagd wordt. Dit voorkomt of vertraagt de vorming van osteoporose.

Dit lijkt voor de jonge lezer onder jullie misschien nog een ver-van-mijn-bed-show, maar niets is minder waar. Ook iemand jong die niet voldoende beweegt, heeft minder sterke botten. Hoe sterker je botten zijn en onderhouden worden op jonge leeftijd, hoe beter hun conditie is wanneer je ouder wordt.

  • Voldoende beweging overdag zorgt ervoor dat we beter slapen ’s nachts.

Beweging in de ochtend heeft een positieve invloed op ons slaappatroon door het vrijkomen van melatonine (= slaaphormoon).

Door voldoende te bewegen overdag, zijn we tegen de avond gezond moe waardoor we onze slaap gemakkelijker te pakken kunnen krijgen.

Door voldoende beweging, vermindert de stress, krijgt je een betere ademhaling waardoor je meer zuurstof opneemt, zal je een gezonder gewicht hebben en is je bloeddruk lager. Te veel stress, oppervlakkige ademhaling, overgewicht en hoge bloeddruk zijn namelijk factoren die je nachtrust kunnen verstoren.

Te laat op de avond te veel en te intens bewegen kan echter wel een negatief effect hebben op je slaap. Dat is heel normaal aangezien er dan te veel adrenaline door onze aderen stroomt. Adrenaline maakt dat we alerter zijn en dus moeilijker in slaap zullen vallen. Voldoende beweging overdag is daarom heel belangrijk, maar voldoende rust voor we gaan slapen zeker ook!