preloader

Voor een goede gezondheid is mentaal welbevinden heel belangrijk. Dit is een vaag begrip maar je kan stellen dat het een dynamisch gegeven is waarbij we ons goed voelen. Mentaal welzijn heeft te maken met emoties en gevoelens, ons denken en onze verbondenheid met anderen. Al deze zaken samen bepalen hoe gelukkig we ons voelen. We hebben dit echter niet altijd zelf in de hand. Heel wat factoren worden buiten onszelf bepaald. De manier hoe we hier mee omgaan is deels genetisch of door ervaringen uit ons verleden bepaald, maar we kunnen ook een aantal vaardigheden leren om onze veerkracht te verhogen. Deze veerkracht zorgt ervoor dat we tegenslagen kunnen opvangen zodat we niet te veel uit evenwicht gebracht worden.

Hoe kunnen we er zelf voor zorgen dat we een evenwichtig, gelukkig en productief gevoel hebben?

*Probeer voldoende te ontspannen. Ontspanning kan je bekomen door korte meditatiemomenten in te bouwen in de loop van de dag. Een korte ademhalingsoefening doet ook wonderen in stressmomenten zodat de stress je dag niet gaat overheersen.

*Gezonde voeding is niet alleen voor ons lichaam belangrijk. Ook onze geest vaart er wel bij. Voor een goed functionerende geest zijn er veel verschillende voedingsstoffen nodig zoals verschillende vitaminen, mineralen of omega-3. Deze stoffen vind je vooral in gezonde voeding. Een teveel aan verzadigde vetten en bewerkte suikers hebben zelfs een negatief effect op onze geest.

*Beweging en een goed welbevinden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niets is zo stressreducerend als een mooie wandeling of rustige fietstocht in de natuur. Eens alles eruit gooien tijdens een work-out waarbij we tot het uiterste moeten gaan, kan onze geest helemaal leeg maken. Het is ook een beetje me-time die we heel hard nodig hebben om ons goed in ons vel te blijven voelen.

*Zorg voor een proper huis: het is niet voor niets dat men zegt dat een opgeruimd huis voor een opgeruimde geest zorgt. Door de hele tijd door te brengen in grote wanorde, vinden we ook in onze geest geen rust meer. In een opgeruimde ruimte hoeven we niet de hele tijd rekening te houden met die overbodige ballast. Heel vaak vinden we ons gerief niet meer terug omdat we veel te veel bijhouden, ook zaken die we niet meer nodig hebben en zelfs niet zouden missen als we ze weggooien. Eens grote kuis houden doet wonderen voor ons welbevinden en we hoeven er echt niet mee wachten tot de lente terug in het land is. Durf zo nu en dan eens zaken weg te gooien. Je voelt je er gegarandeerd helemaal opgefrist door.

*Betekenisvolle relaties geven dat we verbonden zijn met anderen, we ervaren minder angst en depressieve gedachten. Deze relaties zorgen ervoor dat we meer eigenwaarde hebben. We voelen ons meer empathisch naargelang we een gezonder sociaal leven hebben. Nu is dit inderdaad niet zo eenvoudig, maar ook kleine contacten op afstand kunnen zeer zinvol zijn. We hoeven daarom niet alleen bij elkaar over de vloer te komen. Gebruik je verbeelding eens om manieren te vinden om in contact te komen met anderen.

*Voorzie voldoende ontspanning. Dit kan om het even wat zijn dat je graag doet en je een gevoel van welbevinden geeft. Of het nu het lezen van een goed boek, het maken van puzzels of knutselen is, maakt echt niet uit. Dingen doen die je graag doet, geven energie. Het gevoel iets te doen waar je gepassioneerd door bent, zorgt voor een instant geluksgevoel en voldoening.

*Zorg voor voldoende evenwicht tussen werk en vrije tijd. Zeker in deze periode dat er heel veel van thuis uit gewerkt wordt is dit van cruciaal belang. Probeer echt na een bepaald uur het werk even zo te laten zonder tot aan het slapengaan nog problemen op te willen lossen of mails te beantwoorden. Zonder balans tussen werk en vrije tijd kan je afstevenen naar een heuse burn-out.

*Een teveel aan sociale media of televisie is niet ook niet goed voor onze geest. Zowel sociale media als televisie zijn goed als ze met mate in je dagdagelijkse leven voorkomen. Een beetje scrollen kan er zelfs voor zorgen dat we ons goed voelen door het vrijkomen van het gelukshormoon dopamine. Bij een teveel kan sociale media of binge watchen echter angstgevoelens verhogen of gedragsproblemen veroorzaken of krijg je fysieke klachten of slaapstoornissen. Ook hierbij staat dat een teveel nooit goed is. Probeer hier dus ook een goede balans in te vinden.