preloader

‘Coronakilo’…een woord dat sinds 2020 zwaar doorweegt!

Een van de nieuwe woorden van 2020 is coronakilo. Ondertussen is uit onderzoek gebleken dat dit woord wel degelijk bestaat: 27% van de bevolking is sinds het begin van deze crisis minstens een paar kilo bijgekomen. Bij mensen die al een overgewicht hadden is dit zelfs 33%.

Hoe komt dit toch, zou je kunnen denken. Er zijn heel wat oorzaken die meespelen en voor ieder van ons is er wel iets waar we ons in herkennen:
-Voor velen valt de regelmaat, de routine in ons leven weg. Om een goed eetpatroon te hebben is een zekere regelmaat toch wel belangrijk.
-We bewegen over het algemeen minder en zeker minder intensief. Fitnesscentra zijn gesloten, groepssporten liggen zo goed als volledig stil.
-Veel mensen voelen zich in deze periode minder goed in hun vel, waardoor ze al gemakkelijk vervallen in emo-eten. Ze eten uit verveling en hopen dat een suikerrush een instant geluksgevoel kan geven.
-Vaak zoeken we ons geluk in andere dingen dan we gewoon zijn, zoals meer uitgebreid koken of lekker bakken. Dat moeten we dan natuurlijk ook allemaal opeten en veel bezoek kunnen we niet vragen om ons daarbij te helpen.
-Als we op kantoor zitten, voelen we niet de drang om in de snoepkast te duiken om ze te plunderen. Bij een thuiskantoor ligt die kast natuurlijk heel wat dichter in de buurt en het bereik.
-Vermits we minder uitstappen kunnen maken, brengen we meer tijd door in onze zetel voor de televisie met een glaasje wijn en een chipje of koekje, of meerdere.

Al die zaken kunnen ervoor zorgen dat we plots merken dat die rok of broek, die we nu niet meer alle dagen moeten aantrekken voor kantoor, toch wel heel wat strakker zit. Waarom zouden we moeten opletten, we kunnen deze winter niet gaan skiën en het ziet ernaar uit dat we toch niet zo massaal naar de zon kunnen gaan voor die bikinivakantie op het strand volgende zomer?

Gelukkig kunnen we zelf al een aantal zaken aanpassen om ervoor te zorgen dat we binnen een paar maanden, als alles hopelijk terug naar een normaal leven zal evolueren, niet een volledig nieuwe kleerkast nodig hebben.
*Koop bewust en gezond: wat we niet in huis hebben, kunnen we niet opeten.
*Eet niet uit verdriet, angst of frustratie. Dit emo-eten wil eigenlijk zeggen dat ons lichaam iets nodig heeft. Door goed te luisteren naar ons lichaam kunnen we ontdekken wat we juist nodig hebben. Dit is zeker niet altijd voeding! Ga op zoek naar wat wel en je zal je beter voelen dan door dit weg te eten.
*Eet gezond: op dit moment is een goede gezondheid misschien nog belangrijker dan anders. Een gezonde voeding kan ons helpen om onze weerstand te verbeteren en een goede weerstand is het eerste dat we nodig hebben om niet ziek te worden. Door gezond te eten voelen we ons ook mentaal beter en energieker en kunnen we problemen beter de baas. Ook een gezond gewicht kan je bereiken door je te richten op gezonde voeding. Dit kan zelfs zonder dat je het gevoel krijgt dat je “op dieet” staat. Dit wekt vaak alleen maar meer frustraties op.
*Ga zo vaak als mogelijk naar buiten. Zeker in deze donkere dagen moeten we elk beetje licht dat we kunnen te pakken krijgen met beide handen aannemen. Buiten kan je wandelen, lopen of fietsen. Zelfs bij bar slecht en koud weer, is een fikse wandeling nog mogelijk, mits we ons ernaar kleden. Droom al maar weg van het idee hoe lekker die warme kop thee, onder je deken in de zetel, zal smaken wanneer je terug thuiskomt!
*Doe thuis ook wat extra oefeningen. Dit kan helpen om de spieren in conditie te houden.  Zelfs een korte oefensessie zorgt er voor dat ons lichaam meer gelukshormonen zal produceren. Je kan al heel veel doen met gewichtjes die je in je huis terugvindt zoals een fles water of een pak bloem. Op YouTube vind je veel filmpjes die je al een heel eind op weg kunnen helpen.

Met deze tips bestaat het woord ‘coronakilo’ volgende jaar voor jou hopelijk niet meer!